Ahoj! Já jsem Michal z SMT Academy. Jsem kouč, konzultant a mentální trenér a pracuji se sportovci na jejich rozvoji. Připravil jsem pro vás několik krátkých inspirativních textů, ve kterých si přiblížíme koučování jako způsob a proces práce se sportovci. Vysvětlíme si, co to koučování vlastně je, k čemu ho využíváme a proč věříme v jeho sílu a opravdový přínos…
Takže:
Co je to “to koučování“?
Nejčastější definicí, se kterou jsem se setkal, je tato: koučování je “postupné uvolňování lidského potenciálu“. Tato věta nám nic moc neprozradí, tak si ji převedeme do našeho sportovního světa.
Představme si například nadějného florbalového hráče. Má zajímavé pohybové předpoklady a říkají o něm, že má talent. Pod slovem talent si představme přirozený cit pro hru, některé dovednosti se učí snadněji než druzí a jeho další předpoklady opravňují trenéry myslet si, že by z něj mohl být fakt dobrý hráč!
Náš model – florbalový hráč – umí zahrát opravdu dobrý zápas. Dokáže na hřišti doslova excelovat a ukazuje, že je v něm vskutku velký hráčský potenciál – tedy předpoklad, že by mohl být vynikajícím hráčem.
V mnoha jiných utkáních však zdaleka nehraje tak dobře. Nepovedená utkání ukazují, že ne vždy dokáže “uvolnit svůj potenciál pro hru“.
Ví to on a ví to i jeho trenér. Také se mu občas stává, že se zpozdí na trénink – trošku se pere s organizací času a to nabourává jeho přístup. Jeho přístup není ok ani v některých trénincích. Ne vždy vkládá do tréninku opravdové úsilí a snahu zlepšit se. Taky občas špatně vychází se staršími hráči, kteří jeho přístup kritizují. Tyto a další momenty a situace ho velmi omezují a on tak “nenaplňuje svůj sportovní potenciál“. Mohl by – ale nejde to. Něco ho brzdí.
Pokud se nenaučí s těmito brzdami vhodně pracovat, pravděpodobně svůj potenciál být dobrým hráčem nikdy nenaplní. Sportovní kariéra má jen omezenou časovou platnost a tak je na každém sportovci, jak s tímto časem nakládá.
Průvodcem na jeho časem omezené cestě se může stát kouč či mentální trenér. Tak jako je trenér expertem na taktiku a „kondičák“ na kondici, tak je kouč expertem na proces učení.
Pokud jde o proces učení, je nutné zdůraznit tři věci:
- Tempo učení je u každého člověka jiné– dá se říct, že si na věci přicházíme každý svou rychlostí a…
- …také svým vlastním specifickým způsobem…
- …a to proto, že neexistují na světě dva stejné lidské mozky – jak víme, mozek je naší řídící jednotkou.
Kouč je průvodcem na cestě učení. Pomocí koučovacích nástrojů a přístupu učí sportovce objevovat a uvědomovat si postupně, svým vlastním tempem, možnosti svého rozvoje a využití svého potenciálu. Dokud si hráč své možnosti, ale i limity a omezení neuvědomuje, nemůže s nimi pracovat. Kouč ho vede cestou uvědomování, posilování sebedůvěry a také zodpovědnosti.
Tohle byl příklad, pomocí kterého můžeme lépe uchopit pojem koučování a udělat si obrázek, k čemu slouží. Jednou větou je to tedy přístup a způsob práce se sportovcem, kdy kouč provádí hráče procesem učení, zjednodušeně ho koučuje. K tomu využívá koučovací přístup, dovednosti a nástroje.
To vše slouží sportovci k učení, jak lépe využívat svůj sportovní a lidský potenciál.
Jak koučování funguje, probíhá či co je v něm důležité, se dozvíš ve druhém dílu.